Televisio- ja ulkomainonnassa törmää usein URLeihin, jotka osoittavat kampanjasivustolle tai yrityksen kotisivulle. Tämä on ihan ymmärrettävää, sillä sen avulla osa informaatiosta voidaan jättää pois mainoksesta. Kyseessä voi olla myös nettipalvelu tai tuote, joka tilataan netistä, jolloin asiakas on tärkeä saada yrityksen sivuille.

Systeemi olisi muuten ihan okei, mutta URLeja on täysin mahdoton muistaa. Siinä vaiheessa kun pääsee tietokoneen ääreen, ei mielessä ole yhtäkään mainoksessa nähtyä URLia, ei vaikka haluaisi niitä muistaa. Keräsin (googletin) siksi muutaman osoitteen, joita olen nähnyt mainoksissa.

• Se K-market Aslakissa oleva mainos jostain ruuan ravintoarvojen tarkkailusta, mikä se oli... (ravintokoodi.fi) (nähnyt tämän noin 100 kertaa)
  • Bussissa nähty mainos HKL:n (?) aikataulusysteemistä, missä ihmisillä oli omia aikatauluja tms... (omatlahdot.fi)
  • Televisiossa nähty mainos jostain hoiva-alan työntekijöistä (arvostan.fi)

Nämä ovat niitä muutamia onnekkaita, joista muistin että mainoksessa ylipäätään oli joku URL. Tämä on vaatinut sen, että olen nähnyt mainokset vähintään kymmenisen kertaa.

Televisiomainoksilla on yleisesti ottaen ehkä suurempi onnistumistodennäköisyys jos televisio ja tietokone ovat samassa huoneessa. Ulkomainokset sen sijaan ovat aika hukassa urleineen. Ainakin vielä kun mobiili-internet ei ole kunnolla käytettävissä.

Kategoria: markkinointi