...yritysten tai tuotteiden blogit, joista ei helposti löydä linkkiä yrityksen sivuille. Jos joskus harvoin vaikka kiinnostun yrityksestä, olisi todella kiva päästä vähällä vaivalla etusivulle.

(Sama ongelma on joskus myös toisin päin. Tiedän esimerkiksi, että Blogilistalla, Jaikulla ja Facebookilla on omat blogit, joita haluan lukea epäsäännöllisesti, mutta niiden löytäminen on tehty kohtuuttoman vaikeaksi.)

Myös ärsyttää: ruokamainokset, joissa mainostettavia tuotteita ei löydy ruokakaupoista. Jos muutaman päivän ajan onnistun muistamaan sen uuden minkälie soija-macchiato-juoman, niin olisi todella kiva voida ostaa sitä vaikkapa kaupasta.

Samaa sarjaa ovat myös Google AdSense -mainosten laskeutumissivut, jotka sisältävätkin 404-virheilmoituksen. Tai laajan tuotekatalogin, josta pitäisi etsiä haluamansa tuote, vaikka mainoksessa olisi mainostettu tiettyä yksittäistä tuotetta.

Kävimme pari viikkoa sitten kaveriporukalla Pietarissa. Tapasimme eräänä iltana innokkaan ravintolan sisäänheittäjän. Paikka näytti hyvältä, joten menimme ravintolaan kysymään mahtuisimmeko sisään. Vastaus oli: Ei.

Eli, opetus voisi olla vaikka "tee myymäsi tuotteen ostaminen mahdolliseksi / helpoksi".

Kategoriat: käytettävyys markkinointi web-palvelut