Sirukortilla maksettaessa kortti laitetaan maksupäätteeseen ja valitaan maksutapa. Uudella MasterCard-yhdistelmäkortilla maksupäätteen ruudulla näkyvät vaihtoehdot ovat:

  • MasterCard
  • MasterCard Debit

Mitä pitää tehdä, jos haluaa maksaa pankkikortilla?

MasterCard on alkanut kutsua kortin luotto- ja pankkipuolta creditiksi ja debitiksi. Minulla näiden termien merkitys ei ole vielä ihan selkärangassa, vaikka creditin voi toki päätellä tarkoittavan luottoa. Debitin merkitystä on vaikeampi keksiä, ellei asiaa ole joskus opiskellut. (Debitin ja creditin määrittelyt Wikipediassa englanniksi – ei helpoimmasta päästä tämäkään.)

Pääteltävissä tai ei, kaikki maksamiseen liittyvä arvailu ja pohdinta on vain väärin. Maksupäätteet ovat jo itsessään tarpeeksi kauheita. Hommaa ei tarvitsisi enää hankaloittaa maksukorttien taholta.

Myös S-Etukortit ovat lähteneet samalla linjalle. Valittavana on joko:

  • S-Etukortti Visa Credit/Debit
  • S-Etukortti Visa Credit
  • S-Etukortti Visa Debit
  • S-Etukortti Debit

(Katso korttien vertailu jos niiden käyttötarkoitus ei auennut nimestä.)

Riskeeraan nyt ja yleistän, mutta en usko että termit credit ja debit ovat tarpeeksi selviä suurelle yleisölle. Käytettävyystermein ilmaistuna tässä rikotaan nyt Nielsenin sitä heuristiikkaa, joka sanoo:

The system should speak the users' language, with words, phrases and concepts familiar to the user, rather than system-oriented terms.

Pankin ja kaupan alalla nämä termit ovat tietenkin varsin yleisiä ja selkeitä, mutta nyt kyseessä on myös loppukäyttäjä. Se kaveri, jonka pitäisi luopua rahoistaan ja tuntea siitä tyytyväisyyttä, jotta tekisi saman tulevaisuudessa uudestaan ja uudestaan.

[Osittain tähän asiaan liittyen tyttöystäväni ehdotti, että perustaisin käytettävyyspoliisiblogin. Sellaisen, jossa voisin puuttua joka puolella rehottavaan huonoon käytettävyyteen. Idea on hyvä, mutta asiassa on yksi ongelma. Pelkkä subjektiivinen mielipide ei vielä takaa, että jonkin asian käytettävyys olisi huono.

Se miten oikeat loppukäyttäjät toimivat voi olla on yleensä jotain ihan muuta. Uudet maksukortitkin voivat olla helppo juttu kaikille muille. Pelkkä virheiden osoittaminen ei siten ole kovinkaan oikeutettua. Ja parannusehdotusten esittäminen on aina kovin työlästä. ;-) Tietty kiusaus tuollaisen blogin perustamiseksi on silti olemassa.]

Kategoria: käytettävyys