Mike McDerment on laskutuspalvelu FreshBooksin perustaja. Miken esitys käsitteli verkkopalvelujen markkinointisysteemejä, eli sitä miten palvelua voi markkinoida ja miten seurata markkinoinnin tehoa.

  • FreshBooks syntyi todellisesta tarpeesta: miten hoitaa laskutus ilman Exceliä?
  • Monet käyttävät edelleen Exceliä, miten saada heidät palvelun käyttäjiksi? FreshBooks käyttää freemium-mallia: palvelua voi käyttää ilmaiseksi, mutta esimerkiksi hallittavien asiakkaiden määrää on rajoitettu ilmaisversiossa.
  • Ilmaisversion käyttäjät halutaan jossain vaiheessa saada vaihtamaan maksulliseen versioon. Tämä voi viedä jopa useita vuosia. Palvelun kannalta on tärkeää tunnistaa millaiset asiakkaat siirtyvät maksulliseen versioon ja mitkä tekijät vaikuttavat päätökseen.
  • Kaikkien kävijöiden saaminen rekisteröityneiksi asiakkaiksi ei kannata. Useammat rekisteröityneet eivät välttämättä näy maksavien asiakkaiden määrässä.
  • Miken mielestä markkinoinnin seuranta on tärkeintä mitä verkkopalvelussa voi olla. Muita ominaisuuksia voi kehittää myöhemmin, mutta tärkeämpää on seurata mitkä asiat toimivat ja miten markkinointi tehoaa.
  • Markkinointisysteemi koostuu kolmesta osasta: seuranta, varastointi ja analysointi
  • Seuranta: mistä kävijät tulevat, millä hakusanoilla kävijät löytävät palvelun Googlesta, mille sivulle kävijät tulevat ensin jne. Ketkä kävijät rekisteröityvät palveluun? Tätä voi seurata esimerkiksi keksien avulla.
  • Varastointi: seurattavien asioiden liittäminen käyttäjätietoihin. FreshBooksin käyttäjätietokannassa on tieto miltä sivulta kävijät tulivat ja mitä reittiä pitkin he rekisteröityivät.
  • Analysointi: työkalujen rakentaminen, joilla markkinointi-ihmiset voivat seurata edellä mainittuja asioita. Tavoite on, että markkinoijat voivat itse hoitaa markkinoinnin ja seurannan. Analysoinnin avulla pystytään päättämään mihin asioihin kannattaa markkinoinnissa panostaa.

Kategoria: web-palvelut