Matkustin pitkästä aikaa junalla ja tulin samalla testanneeksi VR:n palautelomakkeen käytön kännykällä. Ehkä pari sanaa käyttökontekstista:

Juna lähti aamulla kello 7:30, mikä on opiskelijalle suurin piirtein sama kuin 4:30 muille. Väsytti. Olin tilannut liput edellisenä päivänä VR:n nettivarauksesta ilman mitään erityistoiveita. Junassa odottikin sitten yllätys: paikat olivat lasten leikkivaunusta, vaikka juna oli muuten melko väljästi täytetty. Nukkuminen ei siis tullut kysymykseen, joten päätin käyttää ajan hyödyksi ja lähettää VR:lle kysymyksen heidän paikkojen sijoittelualgoritmista, ymmärrättehän.

Pääsin kännykällä kätevästi VR:n palautelomakkeeseen ja täytin sen huolellisesti. Kaikki sujui hyvin, kunnes "Lähetä"-napin alta paljastui teksti: "Huom! Lomake vaatii oikein toimiakseen javascript-tuen." (Kuvakaappaus alla)

VR:n palautelomake

Palaute jäi sitten lähettämättä. Väsymys ja harmistus vaikuttivat käyttötilanteeseen paljon - kaikki kognitiiviset resurssit eivät ehkä olleet käytössä. Lomakkeessa on silti vakava käytettävyysongelma. Muutama parannusehdotus:

  1. älä vaadi JavaScriptin käyttöä palautelomakkeessa. VR:n tapauksessa JavaScriptiä käytetään vain tarkistamaan onko käyttäjä täyttänyt kaikki kentät. Tämän voi toteuttaa myös ilman JavaScriptiä.
  2. Jos kuitenkin haluat käyttää JavaScriptiä tarkistamaan syötteen, haistele onko käyttäjällä JavaScript päällä. Jos EI ole, turvaudu muihin keinoihin.
  3. Jos kuitenkin haluat estää sivun toimimisen ilman JavaScriptiä, varoita käyttäjiä sivun alussa. Ei sivun lopussa kun käyttäjä on jo täyttänyt kaikki kentät turhaan.

Ongelma olisi helppo ratkaista esimerkiksi sijoittamalla kyseinen varoitusteksti sivun alkuun ja piilottamalla se näkyvistä JavaScriptillä. Näin teksti näkyisi juuri niille käyttäjille, jotka sitä eniten tarvitsevat.

Kategoriat: web-kehitys käytettävyys mobiili