En varmaan pystyisi kulkemaan bussilla Espoosta Helsinkiin jos podcasteja ei olisi olemassa. Nyt tuon ajan pystyy käyttämään, jos ei sivistävästi, niin ainakin viihdyttävästi.

Uskoakseni kaikki muutkin kuuntelevat jo näitä, mutta kaiken varalta tässä on lista podcasteista, joita kuuntelen tällä hetkellä. Kaikki listan podcastit ovat englanniksi, mutta kerro toki kommenteissa jos tiedät hyviä suomenkielisiä podcasteja. Tai muuten vaan hyviä podcasteja. Mutta asiaan:

Tietotyöläisille

Back to work. Merlin Mann ja Dan Benjamin keskustelevat viikoittain siitä, miten tehdä hyvää työtä nykypäivän työelämässä, miten omaan työnkuvaan voi vaikuttaa, ja miten tietää mitä haluaa oikeasti tehdä. Ja yleensä höpöttävät aiheen vierestä, mutta viihdyttävästi.

Merlin tykkää heittää kuulijoille vaikeita kysymyksiä, joihin ei tarjoa helppoja vastauksia. Esimerkiksi "pitäisitkö siitä, jos nykyinen työsi olisi kymmenen kertaa enemmän sitä, mitä se on nyt? (Koska sitä se tulee luultavasti olemaan.)" Vanhoista jaksoista erityisen hyviä ovat 7, 10, 12, 17, 33, 39, 41, 47, 50... oikeastaan kannattaa kuunnella kaikki jos vain jaksaa. Jos kuuntelisin vain yhtä podcastia, kuuntelisin tätä.

Mac Power Users. David Sparks ja Katie Floyd kertovat miten saat enemmän irti Applen tuotteista, ja haastattelevat eri alojen ihmisiä heidän työskentelytavoistaan. Automator-jakso oli ainakin minulle uutta asiaa.

Ohjelmoijille

Javascript Jabber: huono äänenlaatu, mutta hyvää asiaa JS-maailman viimeisimmistä käänteistä. Mukana mm. Yehuda Katz. Kuuntele tätä jos haluat tietää mitä MVC-frameworkkia käytät puolen vuoden päästä ;)

Build and Analyze. Yksittäisen iOS-ohjelmoijan (InstaPaperin Marco Armentin) näkemyksiä tuotteen rakentamisesta, iOS-kehityksestä, mobiiliskenestä ja kahvista. Alkupään jaksoissa keskityttiin ehkä hieman enemmän käytännön devaamiseen, nyt painopiste on siirtynyt yleiseen käsienheilutteluun Applesta.

Web Designereille

The Web Ahead: Jen Simmons ja vieraat vastaavat kysymyksiin mihin internet on menossa, miten ihmiset käyttävät sitä, ja miten verkkopalveluita pitäisi suunnitella. Hyviä pointteja esimerkiksi mobiililaitteille suunnittelusta, mutta muihin podcasteihin verrattuna hyötysuhde on tähän mennessä ollut vähän heikompi.

The Big Webshow: Jeffrey Zeldman ja vieraat keskustelevat satunnaisista web designiin liittyvistä asioista. Tämä on rehellisesti sanottuna eniten vaarassa tippua listaltani, koska äänenlaatu on usein heikko, ja aiheiden kirjo on liian suuri makuuni.

Sekalaiset

Hypercritical: John Siracusa pystyy viihdyttävästi kritisoimaan asiaa kuin asiaa, oli se sitten Pixar, Apple (varsinkin Apple) tai voileipägrillit. Siracusa analysoi aiheitaan joka kantilta muodostaen aukottomia päättelyketjuja.

Ehdottomasti parhaimpia jaksoja ovat olleet 42 ja 43, joissa pureudutaan siihen, mikä kaikki on pielessä Walter Isaacsonin kirjoittamassa Steve Jobs -elämänkerrassa, ja miksi Isaacson oli ylipäätään väärä ihminen kirjoittamaan kyseistä kirjaa.

Man vs. Debt on samannimisen blogin vielä suhteellisen tuore podcast, mikä on vaikuttanut lupaavalta. Hyvää inspiraatiokamaa veloista irti pääsemiseen.

Critical Path: Suomessa asuva, ex-nokialainen Horace Dediu on yhtään vähättelemättä luultavasti paras mobiilialan analyytikko. Suositeltavaa kuunneltavaa jos kiinnosta esimerkiksi miksi Apple oikeasti menestyy.

Freakonomics Radio: Freakonomics-kirjojen kirjoittajat Steven D. Levitt ja Stephen J. Dubner kertovat hauskasti yllättävistä talouteen liittyvistä asioista.

Radiolab: todella hyvin tuotettuja radio-ohjelmia milloin mistäkin. Hyviä esimerkkejä laadusta ovat esimerkiksi A 4-Track Mind, Slow, Patient Zero ja Cities.

Downcast

Podcastien kuuntelemiseen kannattaa hankkia sitä varten suunniteltu applikaatio. Iphonelle on esimerkiksi Downcast, joka osaa ladata podcastit suoraan puhelimeen, tehdä älykkäitä soittolistoja, striimata podcasteja ja paljon muuta. Tämän applikaation ansiosta en enää synkronoi iPhonea iTunesiin. Vaihtoehtoja iOS ja Android-laitteille löytyy täältä.

5by5

Tarkkasilmäisimmät ehkä huomasivatkin jo, että suurin osa podcasteista on 5by5:n julkaisemia. 5by5 ja sen perustaja Dan Benjamin tuntuvat löytävän mielenkiintoisia ihmisiä ja aiheita jatkuvalla syötöllä.

Dan myös kanssajuontaa itse useaa mainituista podcasteista, mikä on ilo, sillä hän osaa antaa vierailleen tilaa, mutta saa heistä heidän parhaimpansa esiin. Dan on podcastien perusteella myös varsin hyvä ihminen, mikä tekee niistä inspiroivaa kuunneltavaa. Kannattaa siis katsoa, josko 5by5:n julkaisemien podcastien listalta löytyisi jotain sinua kiinnostavaa.

Kategoriat: elämä linkit internet