Kovin usein ei TKK:lla törmää kurssiin, missä luennon lopuksi luennoitsija vastaanottaa seisovat aplodit. Tällainen ilmiö koettiin Esa Saarisen vetämällä filosofia ja systeemiajattelu kurssin lopetusluennolla.

Kurssi oli monella tapaa omalaatuinen, jo lähtien siitä seikasta että TKK:lla opetetaan filosofiaa ja kurssin aiheena on "henkilökohtainen henkinen kasvu". Aloitusluennolla Esa teki selväksi, ettei kurssin tavoitteena ole opettaa mitään tiettyä ajattelutapaa, vaan pelkästään saada osallistujien ajatukset liikkeelle vanhoista uomista. Tämä onnistuikin kiitettävästi, mutta vaati toisaalta ankaraa keskittymistä luennoilla. Väsyneenä luennot eivät antaneet yhtään niin paljon kuin levänneenä.

Harvalla kurssilla on myöskään vierailijaluennoitsijana Martti Ahtisaarta. Mara kävi kertomassa ulkopolitiikan haasteista ja summasi Kosovon tilanteen kansantajuisesti. Aikaisemmin vieraina on ollut mm. Jorma Ollilaa ja Matti Alahuhtaa.

Kaiken kaikkiaan kurssi menee TKK:n top-5 kurssien joukkoon. Jos satut koulussa opiskelemaan, voin suositella käymään tämän kurssin. Eikä tarvitse edes opiskella TKK:lla, kurssilla oli nytkin noin kolmasosa koulun ulkopuolisia tavallisia ihmisiä. Pientä miinusta tulee ainoastaan viiden sivun pohdintaesseestä, joka pitäisi kirjoittaa parin viikon sisään. Enkä ole ihan varma tapahtuiko henkilökohtaista henkistä kasvua, mutta tuskin kurssista haittaakaan oli :)

Kategoria: koulu