Filosofian ja systeemiajattelun kurssilla opin, että ihmisen ajatukset ja sanat, joita hän käyttää ajatuksissaan, muovaavat todellisuutta voimakkaasti. Tästä päästään kätevästi aasinsillalla siihen, miten yritykset puhuvat asiakkaistaan. Käytettävyyden kannalta mielenkiintoisia toteamuksia ovat esimerkiksi seuraavat:

  • "Kyllähän meidän käyttäjät osaa käyttää tätä"
  • "Tämä on minun mielestä täysin looginen, ei käyttäjät voi olla tajuamatta tätä"

Ja oma suosikkini:

  • "Kyllä meidän käyttäjät oppii käyttämään tätä (, niiden on pakko!)"

Jätän kotitehtäväksi pohtia mikä edellä mainituissa tapauksissa voisi mennä pieleen.

Pääsin sattumalta osallistumaan käytettävyystestiin pari päivää sitten. En olisi uskonut, mutta kiroilin ääneen, valvotussa testitilanteessa. Ja syy oli yksin testattavan käyttöliittymän, joka oli vain niin huono. Uskon että kehittäjien mielestä se toimi täysin oikein, mutta toivottavasti he testien jälkeen pystyvät ajattelemaan asioita vähän myös toiselta kantilta.

Kategoria: käytettävyys